Alla inlägg under april 2011

Av Linda Whyte - 29 april 2011 18:45

Fredag kväll och maken jobbar... trist.. Skulle få besök av Linda Ö med finaste barnen, men sjukdomar satte stopp för det. Så det blev bara jag, Grace och Sean som skulle fredagsmysa. Kyckling togs fram i morse så vad hitta på då? Googlade på kycklinggratäng och valde mer eller mindre det första jag hittade - men det blev faktiskt mycket godare än jag trott!

 
Kycklinggratäng med cream fraiche och vitlök:


Stek bacon i småbitar

Skär kycklingfiléer i strimlor och stek, gärna i lite av fettet från bacon-stekningen.

Blanda ihop cream fraiche, grädde av valfri sort (hade kvar vispgrädde från kladdkakan så jag tog lite vispgrädde och spädde ut med mjölk), 1-2 pressade vitlöksklyftor, sweet chili-sås, kycklingfond, riven ost och salt&peppar.


Lägg kyckling och bacon i form och häll över såsen så det täcks helt.

In i ugnen. Hade ca 200 grader i ... ja en 25 min kanske innan det fått fin färg. 


Till det kokades basmatiris (mitt favvo-ris utan tvekan!) och lite gurka och ruccola.


Hade inte så höga förväntningar men det blev helt ok. Kanske ingen direkt bjudmat, men ändå gott nog för fredagsmys med familjen   

Av Linda Whyte - 29 april 2011 09:57

Korvgryta låter väldigt ospännande, men för mig var det lite kul för jag har aldrig gjort det förut.


Kokade upp ca 7 dl vatten med en grönsaksbuljongtärning, 2 lagerblad och ca 10 vitpepparkorn.


La i tärnad potatis och slantade morötter och kokade till mjukt.

La i skivad purjolök och falukorvsbitar. Sjud ett par minuter. Klickade i lite tomatpuré för att få det lite mustigare och färggladare :)


Blandade turkisk yoghurt med dijonsenap som jag klickade på vid servering. (Det ville inte barnen ha)


Fick höga betyg av sonen 3 1/2 år och dottern 5 år åt upp allt hon med!


Simpelt och helt ok vardagsmat!


Hittade inte kameran så det blir bildlöst, men var väl inte så mycket att se.

Av Linda Whyte - 29 april 2011 09:51

Blev det i onsdags. Ungarna gillar ju pannkaka, men det blir så bara som en degklump i magen och så är man snart hungrig igen. Så jag letade efter ett matigare alternativ och hittade potatispannkaka. Har provat några gånger nu och det blir helt ok, tar bara rätt lång tid i ugnen - närmare en timme...


Ca 1 liter riven potatis

3 dl vetemjöl + salt

6 dl mjölk

1 ägg

2 paket bacon


Brukar steka bacon i ugnen, men det blir så osigt och sprätter så i ugnen så nu stekte jag i stekpannan först. La bacon i ugnsform. Blanda ihop pannkakssmet med potatis och häll över baconen. In i ugnen. 175-200 grader tills den ser klar och fin ut :)


Servera med lingonsylt, smör och lite rivna morötter.

Av Linda Whyte - 26 april 2011 17:35

Kom hem från en jobbig dag på jobbet till trötta, hungriga, prickiga och uttråkade barn... Hoppas träning ikväll kan rädda denna dag från total katastrof. Inte visst jag vad jag skulle göra för mat heller. Då blir det "Räddaren i nöden" - Köttfärssås!!!


Köttfärssås går väl att göra på 10 000 olika sätt. Så här gör jag min:


Fräs en hackad gul lök, tillsätt köttfärs, fräs till den är klar. Pressa i minst en vitlöksklyfta (köttfärssås utan vitlök är som sommar utan sol). Häll på en kartong passerade tomater (Icas egna är i en kartong, så därför :) ) och en skvätt mjölk. Lägg i en halv köttbuljongtärning. Spruta ner ketchup, behövs inget på bordet sen då! Krydda sedan med salt, vitpeppar, paprikapulver, grillkrydda, oregano och basilika.


Låt såsen koka ihop medan man kokar upp pastavatten och kokar pastan.


Servera med färskriven parmesan! Lite snålt med sallad idag - saknade ruccola, fick nöja mig med några små tomater.

 

Av Linda Whyte - 25 april 2011 19:18

Tog fram en köttklump ur frysen utan att riktigt veta vad det var    Det var i alla fall fin lövbiff. Av det blev det pastasås!

  


Fräs färska champinjoner, gul lök i skivor och pressad vitlök i stekpanna. Lägg åt sidan. Skär lövbiffen i strimlor, stek lite i taget (så det inte kokar) och krydda med salt och peppar. Lägg tillbaka svamp och lök. Häll på matlagningsgrädde och mjölk. Lägg i en klick vitlök&örter-ost, en skvätt Viltfond med kantarellsmak, soja och smula ner rätt mycket torkad dragon. Inte alla som gillar dragon men jag tycker det blir fantastiskt gott. Låt koka ihop och sjuda en stund så köttet blir mört och gott.


Till såsen serverades tagliatelli, gurka, körsbärstomater och fetaost.


Detta gillas av både stora och små!

Av Linda Whyte - 25 april 2011 10:38

Igår blev det lax och pressad potatis. Syrran var också här och hon är vegetarian så fick göra lite blandad kompott för att mätta alla magar   

 

Laxen la jag i ugnsform och saltade och citronpepprade. Sedan gjorde jag en röra av hackade kräftstjärtar, lite färdigköpt skagenröra, cream fraiche, stenbitsrom, dill och västerbottenost som jag klickade på laxen. In i ugnen ca 15 min.


Romsås: Cream fraiche, rödlök, stenbitsrom, dill och örtsalt.


Avokadosås: Cream fraiche, mosad avokado, rödlök och örtsalt.


Rödbetssallad: Skalade och kokade några rödbetor. När de var nästan färdiga slängde jag i haricot verts. Klyftade rödbetorna och hällde på lite olivolja och flingsalt. Älskar rödbetor!!!


Ägg med majonnäs, räkor och dill.


Pressad potatis.


Till efterrätt åt vi en kladdkaka med vispgrädde!


Gott, gott, gott   



Av Linda Whyte - 23 april 2011 20:00

Idag var det sååå underbart väder när vi kom hem från stugan och ingen mat fanns tinad och redo att tillaga. Inte ville jag åka på affären heller. Så det blev pizza!! Och det gör inte mig nåt - jag ÄLSKAR pizza! Vitlökspizza från Parken Pizzeria är gudagott tycker jag   

Av Linda Whyte - 23 april 2011 19:50

Har varit ute i sommarstugan igår till idag! Rekordtidigt för invigning av stugan. Fint väder fick vi, men betydligt kallare än i stan blir det ju då det blåser från havet.


Ett glas (eller två) med bubbel och ost och kex på altanen igår, var i alla fall mycket härligt och efterlängtat!!!


Därefter bjöds det på:

 

Får inte till bilden åt rätt håll, haha!


Grillad oxfilé, potatiskroketter, smörstekta kantareller, vitlökssmör, grillade körsbärstomater, broccoli och sås.


Blir ju lite svårt första gången i stugan då det inte ens finns salt kvar från förra året, så det som är glömt är glömt och man får improvisera en hel del. Men väldigt gott blev det!

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
<<<
April 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards