Direktlänk till inlägg 30 september 2011

I'm back!!! ;)

Av Linda Whyte - 30 september 2011 18:52

Har inte skrivit nåt i stackars bloggen sedan innan sommaren. Största anledningen var att ingen läste bloggen riktigt och ingen kommenterade något. Hade typ 2 besök per dag. Men gjorde ju inte bloggen för andras skull direkt (även om det såklart är kul med feedback) så jag tänkte göra ett nytt försök - enjoy och kommentera - VAD ÄTER DU??? :D


Fredagsmys! Maken jobbar på fabriken så jag och barnen myser för oss själva.. Dagens middag: Tagliatelli med fläskfilésås

  Skär fläskfilé i små strimlor. Stek i smör. Skär en stor gul lök i skivor, ett par vitlöksklyftor i skivor och färska champinjoner även de i skivor :) Stek tillsammans med köttet. Salta och svartpeppra.

Häll på matlagningsgrädde och mjölk tills du har tillräckligt med sås. Smaksätt med lite tomatpuré, kalvfond, sambal oelek och soja. Låt koka ihop. Smaka av med salt, peppar och så ska det vara smulad dragon. Dragonen visade sig vara slut i skåpet.. gick till 3 grannar men samtliga var utan dragon.. Fick bli oregano istället och det funkade förvånandsvärt bra :) Låt puttra på. Koka pastavatten och lägg i pastan. Till det serverades en tomatsallad med tomat, rödlök, olivolja, basilika och salt, samt sugar snaps. Gott var det! Nu klagar dottern på att jag inte fredagsmyser med dem så bäst att sluta.. ;P Trevlig kväll!!

 
 
Sophia

Sophia

30 september 2011 19:42

Jag följer din matlagning och har även gjort några av dina recept :D Du är så duktig! Jag är dock dålig själv på laga o komma med ideer... Men jag ska se vad jag kan göra :) Miss you vännen men jag hoppas vi ses till jul! En taco middag kanske med gänget?! Puss o kram

http://sophiamolin.blogg.se

 
Ingen bild

//L

21 oktober 2011 20:59

Ser supergott ut Mrs W :-)

 
Ingen bild

Maria

23 oktober 2011 17:33

Saknar mått av alla ingredienser, är dålig på att höfta. ;) Men nu ska det här lagas! Återkommer med familjens recension.

Linda Whyte

24 oktober 2011 14:02

Å jag är tyvärr dålig på att måtta.. ;) Höfta går bra, kanske är Zumban som gör det ;D Men ska försöka bättra mig med mått!

 
Ingen bild

Maria

24 oktober 2011 04:56

Alle åt hos en kompis och Reb hos mormor och morfar, Jonte var väldigt skeptisk till en början - "Tyck inte om dä" men sen åt han hyfsat iallafall. Amanda tyckte det var starkt, ändå hade jag bara tagit 1tsk sambal... Tagliatellen gick ner. ;) Gubben däremot slukade allt och en portion till för att sen glatt göra en rejäl lunchlåda som nog räcker i dagarna 2. Godkänt alltså. En annan smakade ju bara av lite försiktigt under matlagningen och hade gärna tagit en tugga eller 2!

Linda Whyte

24 oktober 2011 14:00

Haha, ja men det där får jag väl tycka var rätt bra betyg ändå - 1 av 6 åt det ;) Hmm.. Ni får prova nåt annat då utan sambal! Annars när våra barn klagar på starkt så säger jag bara nej, inte starkt - smakrikt, ät och tig! (för det är ju inte starkt egentligen, bara om man jämför med falukorv.. :D)

 
Ingen bild

Maria

24 oktober 2011 16:12

Haha, du är hård mot dem hårda! ;) 2 av 6 var ju inte hemma och en "får" ju inte smaka så klart GODKÄNT skulle jag säga. Jonte åt ju till slut och Sami sleva i sej.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Linda Whyte - 30 januari 2012 07:59

I lördags provade jag nåt nytt som mamma fått som tips från nån på jobbet. Sötpotatisgratäng! Och det blev riktigt bra!    Roligt variation på vanlig potatisgratäng. Tog ingen bild och det var ju dumt, för den blev riktigt fin och färgglad i och med ...

Av Linda Whyte - 21 januari 2012 18:10

Lördag kväll serveras Grekisk pytt med tzatziki!   Bild innan ugnen:       1 fläskfilé i strimlor 1,5 dl rapsolja 3 msk soja 1 msk riven ingefära 2 tsk sambal oelek 2 pressade vitlöksklyftor Salt och peppar   Blanda ihop ...

Av Linda Whyte - 18 januari 2012 09:26


Gjorde dubbel sats, då ett paket renskav blir lite lite.. Det räcker till oss 4 till middag, men vi vill ju gärna ha matlådor också. Renskav är bra att ha liggandes i frysen till sånna dagar man inte har nåt i kylskåpet och heller inte haft framförhå...

Av Linda Whyte - 16 januari 2012 10:13

4 kycklingfiléer, skär i lite tjockare strimlor 2 vitlöksklyftor, hackade 2 1/2 dl matlagningsgrädde ca 2 dl mjölk 2 kycklingbuljongtärningar 3 msk balsamvinäger 4 tsk oregano (dessa är ca mått, är ju som bekant inte så bra på att mäta ...

Av Linda Whyte - 6 januari 2012 20:34

1 fläskfilé Salami 400 g mozzarella Hackad basilika Soltorkade tomater 3 dl grädde 1 dl chilisås Salt o peppar   Stek fläskfilén runt om i smör och salt och peppra. Skär snitt tvärs över filén och lägg i ugnsform. Vid små salamis...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards